Exhibition
SAND ROOM (Emptiness passport in a handful of sand)
2019
2019
『砂の部屋(一握りに永遠を)』
2019年5月25〜26日に、東京・渋谷にて展覧会『砂の部屋《Emptiness passport in a handful of sand》』を開催しました。
会場には一トンの砂が敷かれ、訪れた人の一握りの砂をおさめた「砂の旅券(パスポート)」が発券されます。それを通して、一トンの砂から一握りの砂が流出していきます。
会場には一トンの砂が敷かれ、訪れた人の一握りの砂をおさめた「砂の旅券(パスポート)」が発券されます。それを通して、一トンの砂から一握りの砂が流出していきます。
詩人ウイリアム・ブレイクの『無垢の予兆』の冒頭の4行の詩から着想を得ています。
On May 25-26, 2019, the exhibition "Sand room《Emptiness passport in a handful of sand》" was held in Tokyo. A ton of sand was laid out in the exhibition space, and visitors were issued an "Emptiness passport" containing a handful of sand. Through it, a handful of sand will flow out from a ton of sand.
<アーティストステイトメント>
一トンの砂を敷く。一握りの砂が流れる。
一続きの砂の先には、あなたがたしかに存在している。
一続きの砂の先には、あなたがたしかに存在している。
・
一トンの砂が一握りによって流れ出し、その砂はこの世界を流動し続けます。生きるものによって、あらゆる場所へ流れ出した砂と砂との間には、エンプティネスの繋がりが浮かび上がります。エンプティネスとは可能性をもった空白であり、それによる繋がりは、断絶や絆が生まれる以前の、互いが存在しているということそのものを表します。
私の一握りの先にも誰かの一握りが存在していて、私の地続き上にはたしかに誰かが存在している。流れる砂の重さを増すごとに、この地続き上の実感は、たしかなものとなっていくのです。
<Artist Statement>
A ton of sand is laid out. A handful of sand flows. And at the end of that handful of sand is you.
---
A ton of sand flows out by a handful of sand, and that sand continues to flow through this world. The connection of emptiness emerges between the sand and the sand that flows everywhere by living things. Emptiness is a space of possibility, and the connection between the two represents the very existence of each other, before there was any disconnection or bond.
A handful of someone else exists beyond my handful, and someone else certainly exists on my continuation. As the weight of the flowing sand increases, the realization of this continuation becomes more and more certain.